Dag 28/29/30/31/32/33/34/35 - Reisverslag uit Banff, Canada van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu Dag 28/29/30/31/32/33/34/35 - Reisverslag uit Banff, Canada van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu

Dag 28/29/30/31/32/33/34/35

Blijf op de hoogte en volg Jessler & Aukje

08 Oktober 2013 | Canada, Banff

Maandag 30 september
Na weer een heerlijk/stevig ontbijt van Sophie, zijn we naar de autoverhuur gegaan in Edmonton. We hebben een Toyota Corola automaat tot onze beschikking voor 1 week. Deze leveren we in Calgary af, zodat we nog een week rond kunnen touren in de Mountains.
Eerst was het onze bedoeling om de auto in Vancouver af te leveren, maar omdat dit in een andere provincie ligt, moesten we 700 dollar extra betalen. Meer dan het dubbele van de auto.. Dit werd ons iets te duur.
Rond 12.00 uur zijn we vertrokken. Afscheid genomen van Sophie, en op naar Jasper (in de rocky mountains). De reis duurde ongeveer 4 uurtjes, en eenmaal aangekomen scheen de zon. Dit leek prachtig op de bergen. Een mooi gebied, heel veel natuur, heel veel bergen en water. Wat een andere wereld in 4 uurtjes.. We hadden een hotel geboekt net buiten Jasper. We zaten in een soort suite van hout.
In de namiddag zijn we richting Jasper gereden. We hebben ons verbaasd over de prachtig mooie natuur!
Jasper is een klein dorpje, met veel souvenirwinkeltjes, restaurants en hotels. Ook wonen er nog een paar mensen en staat er een school.
We hebben heerlijk gegeten in een te luxe restaurant.
Nog even door Jasper gelopen en de boel verkent. Rond half 8 gingen we weer terug naar ons hotel. Het was nog niet helemaal donker. Aan de kant van de weg, stonden opeens allemaal auto's stil en mensen maakten foto's. Dus wij ook maar stoppen.
Er stonden allerlei wilde Elken (edelherten) aan de kant van de weg. 1 mannetje met allerlei vrouwtjes (een stuk of 10). Hier hebben we nog wat foto's geprobeerd te maken, maar het werd al te donker.
Onderweg naar ons hotel ook nog bijna een coyote (familie van de wolf) onder de auto. Opletten dus..!

Dinsdag 1 oktober
Na een vreselijke nacht van weinig slaap, zagen we door ons raam dat er allerlei mensen buiten stonden en foto's maakten. Wij dus ook maar even kijken. Bleek dat er een zwarte beer op het grasveld voor onze suite zat, lekker het gras op te eten. Hij was alleen. We konden veel foto's maken. Dit is onze eerste beer!!!
Eerst maar naar Jasper gereden voor een ontbijt. Nog even wat informatie opgedaan en besloten om zelf op pad te gaan. We hadden een kaart van Jasper en zagen verschillende parken/meren staan.
We zijn eerst richting Lake (meer) Pyramid en Patricia gegaan. Dit was een hele tour door de bergen. Onderweg waren er weer edelherten in de bossen. Deze keer wel op de foto!
Hier in Jasper is het weer aardig koud, de winterjas en handschoenen maar aan! De zon scheen gelukkig wel.
Bij de meren zijn we gestopt, hebben we rondgewandeld en mooie foto's gemaakt. Daarna nog door Jasper heen gereden. En weer kwamen we edelherten tegen. Maar nu in de tuinen van de mensen die er wonen. Ze stonden er heerlijk bladeren van de bomen te eten.
Ook zijn ze niet bang voor de auto's die er langs komen.
Toen zijn we richting Lake Annette gereden. Hier heerlijk rond het meer gewandeld. Lekker een frisse neus gehaald.
In de buurt van dit meer was Maligne Canyon, dit is een waterval tussen de rotsen in de bossen. Hier hebben wij ook een heel stuk gelopen. De terugweg was ietsje minder.. we mochten tegen de berg op klauteren..
Maar gelukkig onze beweging vandaag weer gehad!
Eerst zijn we weer naar ons hotel gegaan. Tot onze verbazing stond de beer er nog steeds. Hij had het veldje blijkbaar nog niet leeggegeten. We hebben de bikini aangedaan en zijn naar de Miette Hot Springs gereden. Dit lag een paar kilometer van ons hotel, hoog in de bergen!
Het werd kouder en begon iets te sneeuwen. Wij ons omgekleed en moesten zo naar buiten in de bikini.. Brrrr wat was dit koud.. Snel het warme water van 40 graden in. Heerlijk!
Het was redelijk druk. We hebben wel 2 uren gedobberd, heerlijk!
Rond 20.00 uur weer naar het hotel, het was al aardig donker. Het was tijd voor een lekker glas wijn en chips (met dank aan Michelle die ons de flessen wijn heeft meegegeven). Dit in de hoop dat we beter konden slapen.

Woensdag 2 oktober
Zo, vandaag gaat de reis weer verder. Na al onze spullen te hebben gepakt, zijn we richting Banff gereden.
Dit was weer een hele route tussen de bergen en de mooie natuur. We krijgen er niet genoeg van. Onderweg een aantal keren gestopt, onder andere bij, Antabasca (een mooie waterval), Columbian Icefields en Lake Louise.
Columbian Icefields lag mooi op de route naar Banff. Het is heel vreemd, want toen we hier aankwamen, zagen we eigenlijk alleen maar ijs. Terwijl verder de hele route hier naar toe geen ijs te bekennen is. Alleen een beetje sneeuw op de toppen van de bergen.
De Icefields zijn eigenlijk allerlei gletsjers.
Er stond een groot gebouw met een hotel. Hier zijn we naar binnen gegaan en konden kaartjes kopen om met de bus de Icefields op te gaan. Deze waren niet heel goedkoop, maar het was het zeker waard.
We kregen even het idee dat we in China waren, overal om ons heen Chineze toeristen met camera's.
We gingen met de bus richting de Icefields. We gingen een aardig stuk omhoog. Hier werden we opgewacht door een soort bus met hele grote banden. Wij noemen het maar een ijsbus. Deze kan op het ijs rijden en zo bij de gletsjer omhoog.
Brrr wat was het hier weer koud. We liepen op het ijs en konden veel foto's maken. Prachtig mooi! En het ijs was erg dik, iets van 50 cm.
Na deze koude trip, maar snel weer naar beneden met de bus en hebben onze auto weer gepakt. We zijn gestrand bij Lake Louise, ongeveer 50 km vanaf Banff. Wat een prachtig meer, super blauw water tussen de bergen!
Daarna nog even in de auto en ons hotel in Banff zoeken. Banff is net iets groter dan Jasper. Ook veel souvenirwinkeltjes, hotels en restauranten. We hadden een mooi hotel in het centrum. We hebben ons klaargemaakt, even iets gegeten en nog even in de winkeltjes geneusd.

Donderdag 3 oktober
Vandaag besloten: we hebben een relaxdag! Eerst even geshopt in de winkeltjes en souvenirs meegenomen..
Rond 16.00 uur zijn we richting de Upper Hot Springs van Banff gegaan. Hier nog maar even besloten om een lekkere massage te laten doen. Hier waren wij wel aan toe.... haha
Eerst lekker een uur in de Hot Spring gezeten, ook weer lekker warm, 39 graden. Toen nog even lekker in de sauna en hebben we gedoucht. Tot slot de massage van 3 kwartier. Jessler werd door een mooie vent opgeroepen en Aukje had een vrouw uit Tsjechie. Zij woonde voor een jaar in Canada en had nog allerlei tips voor ons. Na deze heerlijke, relaxte massage hebben we maar besloten om 2 nachten langer in Banff te blijven. Dit was voor het hotel ook geen probleem. We hadden nog ongeveer 4 weken de tijd om te reizen, dus genoeg!
's Avonds heerlijk gegeten in een restaurant en daarna nog een lekker drankje gedaan in de bar.

Vrijdag 4 oktober.
Vandaag weer een prachtig mooie dag met veel zon. Eerst hebben we de was nog even gedaan en rond 12 uur zijn we richting de gondels van Banff gereden. Dit lag eigenlijk vlakbij het dorpje.
We gingen met een gondel hoog de berg op. Wat een prachtig uitzicht. We konden Banff en de mountains vanaf verschillende mooie punten bekijken. Veel trappen beklommen richting het hoogste punt, waar nog een huisje van een weerman stond. Deze werd vroeger (1905) gebruikt door de weerman van het dorp. Eens in de zoveel weken beklom hij 9 uren de berg omhoog, om zijn weer spullen te controleren.
Er stond nog een bed, kachel, bureau en een stoel in dit huisje. Hier ook weer veel mooie foto's van het prachtige uitzicht gemaakt.
Boven aan de top hebben we ons nog even opgewarmt in een restaurant, met een lekker kopje thee.
Na 2 uren maar weer naar beneden gegaan met de gondel. In een folder hadden we een 'Wild evening safari' gezien. Dit leek ons wel wat. We hadden kaarten geboekt voor deze zelfde avond.
Rond 17.00 uur werden we opgehaald bij ons hotel door een klein busje, met een gids uit Engeland. We zaten met 8 mensen in het busje en zijn de bergen ingegaan. We begonnen al fanatiek. Bovenop de berg stond een berggeit, alleen niet heel erg zichtbaar. We zijn verder gereden richting de golfbaan. Hier stonden ongeveer 16 edelherten. 1 mannetje die waakte over al zijn vrouwtjes. De mannetjes hebben een heel mooi groot gewei, ze maken een heel vreemd geluid.
Verderop was nog een mannetje met zijn harem. Ze vraten de hele golfbaan leeg. Nog ongeveer 2 uren rond gereden, maar helaas, we vonden niks anders dan de edelherten. Wel hebben we genoten van de prachtige natuur. Helaas geen beren of andere dieren gezien.
Rond half 8 waren we weer in het hotel, we hebben nog wat tv gekeken en vroeg op bed.

Zaterdag 5 oktober
Vanochtend erg laat wakker geworden, we konden nog net ontbijt krijgen. We hadden wat plannen gemaakt voor de komende 3 weken, en besloten dat we de auto nog wel een week wilden huren. Van de vrouw die massage gaf, hadden we de tip gekregen om naar Montana, Amerika te gaan. Dit grenst net aan de Rocky Mountains.
We zouden naar enterprise autoverhuur, maar helaas was deze gesloten op zaterdag. Aukje maar gebeld naar de autoverhuur. Het was eerst niet gemakkelijk om het goeie nummer van hen te vinden. Na wat belletjes toch de auto nog een week verlengd. Wat waren we blij!!
In Banff zijn we nog naar een waterval gereden, hier heerlijk gelopen. We zijn nog wat verder door Banff en de natuur getourt. Ook nog gestopt bij een Indianen winkel. Hier hadden ze mooie spullen te koop. Rond 15.00 uur nog even een kleine lunch gehad, en weer terug naar het hotel. We zijn beide in slaap gevallen. Rond half 8 schrokken we weer wakker. We hebben ons opgetut en zijn naar een restaurant/bar gegaan. We hadden gehoord dat het uitgaansleven in Banff nogal leuk moest zijn. Dit wilden we ook wel even beleven. Na het eten hebben we nog een drankje aan de bar gehad. Voor een biertje betaal je 7 dollar...!!!! Erg duur dus.
We kwamen ter sprake met een hockeyteam uit Calgary. Zij hebben ons meegenomen naar een andere bar. De sfeer zat er hier goed in. Tegen 12 uur zijn we naar de discotheek gegaan met een aantal jongens van het hockey team. Het was hier best wel druk. We hebben veel gedanst en gek gedaan. Leuke discotheek! Om half 2 begonnen ze al schoon te maken en 2 uur was het dan echt gebeurd. Heel wat anders dan in Nederland.
Eerst nog even lekker een douche genomen en op bed.

Zondag 6 oktober
Nog een beetje moe van gisteravond, zijn we de auto ingegaan voor de trip naar Amerika. Zonder gps, met allerlei kaarten op pad. We hadden een mooie route uitgestippeld. Het ging super goed, totdat er in eens een bord op de weg stond met: road closed! Balen, want we hadden al 60 km op dezelfde weg gereden. Deze konden we dus helemaal weer terug rijden. Gelukkig leidde er nog 1 weg richting Rome. We moesten langs Calgary en zaten na een keer fout rijden, gelukkig op de goeie weg. Eerst maar even gestopt en wat gegeten. Daarna weer verder gereden. We reden hier echt door de Western wereld. Veel boerderijen, paarden en koeien. Weer een prachtige natuur en heel anders dan de mountains. Deze konden we nog wel goed zien.
Na een eind rijden in de middle of knowhere, zijn we beland in een ski gebied. Allerlei kleine dorpjes. Hier eerst maar een motel gepakt in Coleman. Na een lange dag helemaal niks meer gedaan. Lekker voor de film gezeten en nog een broodje gehaald. Heerlijk!

Maandag 7 oktober.
Vandaag onze trip naar White Fish weer voortgezet. Om 10 uur zaten we weer in de auto. Het weer was prachtig, maar waaide erg. We hadden weer een planning gemaakt, maar er waren niet veel wegen die naar White Fish gingen. We waren alweer een aardig eind op weg, totdat we weer een bord zagen met road closed. Helaas, weer een eind terug op dezelfde weg. Maar we konden onze weg snel weer voortzetten. Toen in 1 keer doorgereden met wat handige tips van de mensen die hier wonen. Ook moesten we nog een keer door de douane, zonder problemen mochten wij de grens over.
Dit kwam door onze lieve lach! Haha.
De weg die volgde, was 1 lange weg door de bergen, met alleen maar bochten. De koeien liepen hier gewoon op de weg, dus moesten we goed uitkijken.
Na heel wat uurtjes gereden zijn we in ons hotel aangekomen. Dit ziet er erg mooi en luxe uit. Eindelijk een dorpje met wat leven.
Niet zo veel meer gedaan, wat gegeten en vroeg op bed! Morgen kijken we weer verder.

• 08 Oktober 2013 - 11:06

Eeuwe:

Sa te leazen gjit it goed mei jim, mooie verhalen en foto's.
    Een goeie reis vjirder.
    Gr Heit.

• 08 Oktober 2013 - 17:42

Kor:

wer een moai stikje, we leze ut mei grut plesier ....... ;-)

• 09 Oktober 2013 - 17:01

Ingrit:

Hoi Froulje,

moai jimme ferhalen te lezen en de foto's te besjen. De Miette hotsprings en de Icefields komme my bekent foar, mar dat is wol 35 jier lyn dat ik der west ha.

Gr. en noch in noflike reis fjirder.

• 09 Oktober 2013 - 19:41

Janny:

Hoi Famkes,

Geweldig om te lezen wat jullie zoal doen en zien en ook prachtige fotoś.