Down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu Down under - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu

Down under

Blijf op de hoogte en volg Jessler & Aukje

02 April 2016 | Australië, Sydney

Woensdag 30 maart was het eindelijk zover. Onze grote reis kon beginnen. Tas gepakt, afscheid genomen van de familie en op naar Schiphol. 16.45 uur vertrokken vanaf Schiphol naar Jakarta. We zijn met Garuda Indonesia gevlogen. Na een lange vliegreis van 12 uren (2 uren sneller dan verwacht) zijn we dan eindelijk aangekomen in Jakarta. Jakarta ligt 6 uren voor op Nederland. Goeie en rustige vlucht gehad, het vliegtuig zat amper vol, dus lekker veel ruimte voor ons beiden.
Om 10.30 uur lokale tijd aangekomen op het vliegveld. We kwamen buiten en de warmte kwam ons gelijk tegemoet. Het dikke vest was overbodig. We kregen gelijk een cultuurshock. Met de taxi richting ons hostel (Old Batavia). Op google maps moest dit een 30 minuten rijden zijn, maar in praktijk bleek dit toch al een uur te zijn. De auto's en de brommers vlogen ons om de oren. Totale chaos op de weg. Iedereen rijd door elkaar heen en toetert maar wat dom naar elkaar (zonder middelvingers op te steken). Na een uur zijn we aangekomen bij ons hostel. Natuurlijk veel te veel betaald voor de taxirit. De roepie's moeten ook even wennen 1 euro = 14757 roepie.. uitrekenen dus.
Zeer vriendelijk personeel in het hostel. Ze wilden ons allemaal wel helpen en hadden allemaal leuke tips. Rond 12.30 uur waren we in ons hok, we zijn eerst in slaap gevallen en hebben toch nog wat uurtjes meegepakt. Toch wel last van de jetlag. Daarna zijn we de buurt wezen verkennen. Het is nogal een hele kunst om over straat te lopen, en al helemaal om veilig aan de overkant te komen. Tijdens de rit naar het hostel en door de straten te lopen, viel het ons op dat de contrasten hier heel groot zijn. Grote, nieuwe, luxe gebouwen en aan de andere kant krottenwijkjes. Mensen en kinderen die op straat leven.
's Avonds hebben we vlak bij het hostel gegeten. Er werd ons geadviseerd door het personeel niet te ver de straat op te gaan, in verband met diefstal. Dit hebben we dus ook braaf niet gedaan. Nog even een drankje gedaan in ons hostel, hier zijn we nog een Nederlands meisje tegengekomen waar we leuk mee hebben gesproken. 22.00 uur op bed, we waren kapot.

Vrijdag 1 april
De klok rond geslapen. Eindelijk een beetje bijgekomen van de jetlag. We zijn naar het ontbijt gegaan in het hostel. Wat gegeten, ons uitgechekt en nu de hele dag maar wachten totdat we 's avonds 23.00 uur naar Sydney kunnen vliegen. We mochten onze tassen achterlaten in het hostel. We zijn de straat op gegaan en zijn richting een Nationaal Monument gelopen. Het viel ons op dat mensen zeer onder de indruk zijn van ons op straat. We werden door iedereen nagestaard. We hopen dat dit komt door onze blanke velletjes :)
Na een half uur lopen aangekomen bij het monument. We werden hier gelijk aan hartelijk ontvangen door de bewakers. Hij wist van alles over Nederland, en wilde graag met ons praten, maar kon eigenlijk geen woord Nederlands. We hebben het monument bekeken en zijn lekker in het parkje gaan zitten. Even geen auto's en brommers aan je kop te toeteren.. behalve de bewaker die maar met ons op de foto wilde. Hij liet ons geen moment met rust en kwam met nog een andere man bij ons om met ons op de foto te gaan. Wij zijn de minste ook niet... ;)
Toen de school uit was, kwamen de kinderen ook in het park. Er waren 4 meisjes die ons wel interessant vonden. Eigenlijk durfden ze niet bij ons te komen, maar wel stiekem gluren door de bosjes. Wij maar zwaaien, maar dat durfden ze ook niet. Even later kwamen ze weer langs lopen en hebben we hen onze snoepjes gegeven. Ze waren helemaal blij. Als dank hebben we een klein bloemetje voor in het haar gekregen. Ook nog 3 kleine jongetjes die de clown aan het uithangen waren voor ons, met hun voetbal. We hebben nog een balletje met ze getrapt. Maar met deze temperaturen zal ik het niet aanraden. Zelfs een aantal moslim meisjes kwamen speciaal bij ons om met ons op te foto te gaan (de foto's volgen..).
Rond 16.00 uur zijn we teruggelopen naar het hostel. We zijn nog even wezen eten bij een plaatselijk restaurant. Hier lekkere rijst met kip en curry gegeten, met onze stokjes. In het hostel mochten we nog lekker douchen, zodat we fris en wel in het vliegtuig konden stappen.
Afscheid genomen van het hostel en rond 19.00 uur met de taxi richting het vliegveld (onze chauffeur bleek eigenlijk geen taxi chauffeur te zijn, maar een vriend of familie van het hostel). We waren van een uur uitgegaan, maar na 20 minuten in de auto te zitten, klopte er iets niet. We waren nog niet eens 5 minuten van het hostel af. We hebben alleen maar wat rondjes gereden. We mogen dan wel blond zijn, maar we laten ons niet oplichten. We hebben het tegen onze chauffeur gezegd, maar hij kon spontaan geen Engels verstaan. We waren hier diezelfde dag lopend heen gegaan. We zijn even boos op hem geworden en duidelijk gemaakt dat we niet extra betaalden. Hij is toen ook snel naar het vliegveld gereden. 21.00 uur eindelijk aangekomen. We moesten nog inchecken, maar het bleek dat onze vlucht 40 minuten later was.
Op het vliegveld nog even gewacht en om 23.40 uur konden we dan eindelijk vertrekken naar down under.

Zaterdag 2 april
Vanochtend 10.00 uur aankomst Sydney. Weer een goeie vlucht van 6 uren gehad. Het tijdsverschil met Nederland is nu 9 uren, maar na vannacht zal dit 8 uren zijn. Het uur gaat er af..
Met een knipoog konden wij snel en gemakkelijk door de douane en hoefden niet langs de quarantaire te lopen. De taxi's stonden buiten al te wachten. Het was mooi weer buiten, de zon die scheen en het was niet super heet.
Na een half uur aangekomen bij ons hostel. Echt een backpackers hostel. We hebben een eigen slaapkamer, maar douche en wc moeten we met onze verdieping delen. We kunnen maar 1 nacht in het hostel slapen, dus we zijn gelijk op zoek gegaan naar een ander hostel. We hebben er 1 gevonden waar we met zijn 4en op 1 kamer slapen. Hier verblijven we van zondag tot en met dinsdag.
We zijn nog wat door Sydney gelopen, wat gegeten en gedronken. Bij de greyhound werden we aangehouden door een medewerker. Hij heeft ons nog allemaal tips gegeven over de routes in Australie. Hij heeft onze plannen wat doen veranderen, maar hoe weten we zelf nog niet.. Dit lezen jullie een volgende keer :)
We gaan zo de stad nog even in voor een drankje. Het is hier nu natuurlijk zaterdagnacht en er is allemaal leven op straat. De temperatuur is nog heerlijk zomers, dit doet ons wel goed. We hopen voor jullie in Nederland dat dit ook zo mag zijn!
Oant sjen en een dikke tut van Jessler en Aukje

• 02 April 2016 - 14:26

Anna :

Wat leuk om het reisverslag te mogen lezen. Jullie zijn nog maar net vertrokken en hebben zo te lezen al heel wat mee gemaakt. Wens jullie veel plezier!! Dikke tut Anna

• 02 April 2016 - 14:27

Marijke Van Der Weij:

Mooie reisverslag !! Ik zal em zeker volgen, Australië is zo mooi!

• 02 April 2016 - 14:31

Tiny :

Hallo dames .Nog maar net weg. En al zoveel meegemaakt zeg..
    Fijn dat jullie veilig zijn geland en nu maar veel bekijken en genieten .
    We kijken uit naar de volgende Blog.
    Xxxx van mij

• 02 April 2016 - 15:45

Folkje:

Super dames! Lyk al safolle sjoen en dit foar nog mar 3 dagen. Folle plesier tawinske! X

• 02 April 2016 - 16:20

Janneke Van Der Zee:

Een genot om te lezen. Ik hoop dat er nog vele volgen. Xxx

• 02 April 2016 - 16:30

Marjan:

Wat leuk om te lezen wat jullie tot nu toe meegemaakt hebben.
    Jammer dat er misbruik wordt gemaakt van het feit dat je toerist bent...
    Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Heel veel plezier!!!

• 02 April 2016 - 16:35

Aafke De Vries:

Leuk om te lezen! Veel plezier nog ! :)

• 02 April 2016 - 18:38

Jo:

Nu al een belevenis!! Veel plezier down under

• 02 April 2016 - 18:41

Elske:

Yes, jullie zijn down under! Heerlijk, al die aardige mensen (op een paar na die extra geld van jullie willen) die je tips geven en jullie zitten nergens aan vast, mooi doen waar jullie zin in hebben! Enjoy! We kijken uit naar het volgende verslag!

• 02 April 2016 - 20:53

Roelof:

Hey dames wat al een belevenissen
    En wat een verhaal
    Veel plezier

• 02 April 2016 - 21:15

Jans:

Wat een prachtig begin,van jullie reis . Moest hartelijk lachen om de taxi chauffeur die jullie dacht een pootje te lichten. Goed gedaan meiden !! Heb veel plezier in Sydney lieve grt Jans

• 02 April 2016 - 23:09

Jeltje:

Wat leuk om nu al verhalen te lezen over jullie reis.
    En nog maar amper de Nederlandse bodem verlaten en al van alles beleeft.
    Ik wens jullie nog vele mooie avonturen en blijf jullie zeker volgen.
    Liefs Jeltje

• 03 April 2016 - 11:31

Geke:

Fijn om sa fan jimme te hearren en dat alles goed is.
    Noch in hiele moaie reis fierder en wy sille geregeld efkes op "waarbenjijnu" sjen.
    Genietsje!!!
    Leafs Geke

• 03 April 2016 - 13:24

Geertje:

Leuk om te lezen!! Ook al heel wat beleefd dus. Nog heel veel plezier. Xx

• 03 April 2016 - 21:27

Anneke(mem:

No froulju, begjint al moai.mar goed foar jim sels opkomme hjer!
    Moai ferhaal te lezen.

• 05 April 2016 - 21:15

Janny:

He, blondies, goed gedaan, mooi verhaal. Veel plezier down under.