Whitsunday, Airlie Beach, Magnetic Island, Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu Whitsunday, Airlie Beach, Magnetic Island, Cairns - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jessler & Aukje - WaarBenJij.nu

Whitsunday, Airlie Beach, Magnetic Island, Cairns

Blijf op de hoogte en volg Jessler & Aukje

03 Mei 2016 | Australië, Cairns

Zondag 24 april
Vanochtend om 9.00 uur stonden wij dan braaf te wachten bij de bushalte, voor het skydiven, met de enige zenuwen in de hals. Na 30 minuten wachten, was er nog geen bus. Ondertussen hadden we een sms gekregen dat het skydiven verlaat was naar 12.00 uur, dit in verband met de weersomstandigheden (waaide te hard). Balen.. want e waren er helemaal klaar voor. Tijdens het wachten zijn we maar plannen gaan maken voor de rest van de trip. Om 12.00 uur zaten we dan alweer klaar voor de bus. Maar, na nog weer een half uur wachten, kregen we weer bericht. Het skydiven was geannulleerd voor vandaag. We baalden vreselijk en zijn gelijk naar het bureau gegaan waar we de dive geregeld hadden. Gelukkig was er nog plek op de woensdag, want dat was onze enige en laatste dag nog in Airlie Beach. Ondertussen zijn we naar nog een ander bureau gegaan om onze trip voor Alice Springs, Uluru en Darwin te regelen.
We zijn niet te laat naar het hostel gegaan. We hadden alvast onze spullen voor de Withsunday trip gepakt en nog even een 'lekker' wijntje gedronken.

Maandag 25 april
9.00 uur ging de wekker, we hebben onze spullen gepakt, ontbijt gehad en uitgecheckt. We moesten nog ongeveer 30 minuten naar de haven van Airlie Beach lopen. Om 11.30 uur moesten we hier verzamelen met nog 16 mensen. We zullen de komende 3 dagen verblijven op een catamaran. Toen de groep compleet was, kregen we aan wal uitleg van onze gids en de schipper. Het was een mooie grote boot en er was 'genoeg' plek voor iedereen. We voeren de haven van Airlie uit, en gingen al snel de zee op. Het uitzicht was prachtig. Al snel werd het al wild op zee, het waaide behoorlijk en de golven waren erg groot. Ondertussen moesten wij met onze gids naar binnen, die ons onze slaapcabine liet zien. We waren nog geen 5 seconden binnen, of we werden al misselijk. Onze cabine was voorin, en je voelde de golven hier te heftig. Ze kwamen tegen de zijkant van de boot aan, waardoor de boot vreselijk schommelde. De komende 2 uren hebben we bijna niks gezegd, voor ons uit zitten staren en geprobeerd te concentreren op leuke dingen. Er werden al meerdere mensen misselijk door de hoge golven. Na 3 uren ellende kwamen we eindelijk bij een rustiger stukje zee. Iedereen moest een wetsuit aan doen, flippers passen en een bril + snorkel uitzoeken. We kregen even een korte uitleg. De wetsuits waren nodig tegen de jellyfish. Deze zitten in het water, mocht je hierdoor worden gestoken, dan kun je een aantal nachten in het ziekenhuis verblijven. We werden met een klein bootje naar een stuk gebracht waar we konden snorkelen. Het was net een aquarium. Het water was mooi helder. We hebben super mooie vissen gezien, waarvan je niet eens weet dat ze bestaan. Alle kleuren van de regenboog, grote, kleine vissen. Het koraal was ook erg mooi, maar door de warmte van het water, brokkelt dit steeds meer af. Hele stukken koraal waren helaas al dood. Erg jammer om dit te zien. Tijdens het snorkelen werd de misselijkheid van Jessler alleen maar erger. Ze heeft de vissen nog even extra eten gegeten. Voordeel was wel dat er meerdere vissen op af kwamen :P.
Na dik een uur snorkelen zijn we weer met het kleine bootje naar onze catamaran gebracht. Achter onze boot waren nog een aantal hele grote platvissen te zien. We zijn weer verder gevaren naar een inham van het eiland Hook, hier zouden we de nacht verblijven. We zagen de zon ondergaan op zee, mooi gezicht en een geweldig uitzicht rondom ons. Aangekomen op een 'rustiger' stuk zee, zijn we aangemeerd. Ondertussen konden we nog even een minuut douchen in onze wc/douche. Erg primitief allemaal, maar wel prima te doen. Er stond heerlijk eten voor ons klaar. We hebben na het eten nog heerlijk op het dek gelegen met onze goone (goedkope wijn waar je snel dronken van wordt). De sterren waren hier zo goed te zien. Alles rondom ons was donker, het enige licht wat je nog zag was van de boot en de sterren. We hebben met zijn allen nog even een drankje gedaan, gezellig gepraat en rond 22.30 uur lag iedereen al op bed.

Dinsdag 26 april
Om 6.00 uur werden we wakker van een varende boot. Iedereen moest uit bed. Er stond alweer een ontbijt voor ons klaar (ja ja.. er werd goed op ons gepast). Het ontbijt duurde niet lang, want al snel werd het water weer heftig. Hoge golven. We zijn voor op het dek gaan staan en hebben ons aan de railing vast gehouden. We deinsden helemaal mee met de golven, net een gevoel dat je in een achtbaan zit. Zo nu en dan regende het een beetje, maar al snel was het weer alweer heel mooi. Na een dik uur varen kwamen we bij het eiland Whitsunday. We werden met de kleine boot aan wal gebracht. Onze gids heeft ons een rondleiding gegeven op het eiland. We kwamen aan bij een punt waar je het uitzicht had over Whitehavenbeach. Heel bijzonder, het water had 3 verschillende blauwe kleuren. Ook zaten er een paar hele dikke spinnen op dit eiland :) We zijn naar het strand gegaan en hebben hier nog een dik uur gelegen. Erg lekker lag het niet, het waaide behoorlijk, het zand zat ons echt overal. Na een dik uur zijn we weer teruggelopen en werden we weer naar onze boot gebracht. We moesten nu nog dik 2 uren varen. We kwamen nu bij een stuk waar super grote schildpadden in het water zitten. De meeste schildpadden zijn ook al wel 100 jaar of ouder. Je moest goed opletten, mocht je ze willen zien. Ze komen even met hun kop boven water om zuurstof binnen te krijgen, en blijven dan weer ongeveer 15 minuten onder water. Mooi gezicht. We moesten ons weer klaar maken voor het snorkelen. Als we geluk hadden, zouden we een aantal schildpadden onder water kunnen zien. We werden weer met de boot naar onze snorkel plek gebracht. Ook hier weer een heel mooi gezicht. Hele mooie vissen, maar helaas geen schildpadden. We hebben nog een aantal grote platvissen gezien. Bijzonder.
Na een uur werden we weer naar de boot gebracht. Iedereen kon gaan douchen. Er stonden nog nacho's voor ons klaar en we hebben heerlijk van de mooie zonsondergang genoten. Ook nu weer goed gegeten. Na het eten nog wat goone gedronken, foto's gekeken en weer niet te laat op bed.

Woensdag 27 april
We werden om 6.00 uur weer gewekt door de varende boot. Voor wie wilde mocht nog gaan snorkelen. Wij hebben het niet gedaan, omdat we om 12.00 uur opgepikt zouden worden voor onze skydive. Iedereen moest zijn spullen opruimen. Na 3 uren varen, kwamen we rond 10.30 uur aan in de haven van Airlie. Dit moest wel weer even wennen, de vaste grond onder onze voeten. We zijn naar ons hostel gelopen, ingechekt en hebben ons snel klaargemaakt. Om 12.00 uur zaten we weer braaf bij de bushalte te wachten. We hadden er niet echt alle vertrouwen in, omdat het nu ook best wel waaide. En inderdaad, 30 minuten later kregen we weer bericht dat het niet doorging. Aan de andere kant waren we ook wel weer blij, omdat we voor ons gevoel nog aan boord waren. We hebben onze was gedaan, lekker gedoucht en nog lekker gechillt. Aan het einde van de middag zijn we naar het bureau gegaan waar onze skydive geboekt was en hebben ons geld teruggekregen. Nog wat dingen geregeld voor onze outback trip (Alice Spring/Uluru) en snel even wat gegeten. Om 20.00 uur hadden we met onze Whitsunday groep afgesproken in een kroeg in Airlie. Het bier stond al voor ons klaar :) We hebben gezellig met zijn allen gezeten en van een leuke artiest genoten! Onze gids van Loka; Deej was ook aanwezig. Hij zou de komende dagen onze gids zijn richting Cairns. We hebben afscheid van de groep genomen en lagen rond 23.30 uur op bed.

Donderdag 28 april
Erg kort nachtje, de wekker ging al om 3.30 uur. We hebben onze spullen gepakt, en moesten nog 20 minuten lopen naar onze bushalte. Hier stond de groep voor de Loka bus al klaar. De bus vertrok om 4.30 uur richting het treinstation. Helaas moesten we hier nog een extra uur wachten. Om 7.00 uur kwam de trein dan eindelijk, de rit duurde dit keer maar 3 uren. Rond 10.00 uur kwamen we aan in Townsville. We moesten nog een bus richting de ferry pakken en rond 11.00 uur ging onze boot naar Magnetic Island. Rond 12.00 kwamen we aan bij ons hostel, maar konden nog niet inchecken. Het weer was super, dus hebben we maar besloten dat we nog even naar het strand gingen. Er waren nog 2 jongens die met ons meegingen. Bij ons verblijf zit een 'koale cuddling' inbegrepen. Om 14.00 uur bedachten we ons dat we dat vanmiddag nog wilden doen. De volgende cuddling was om 14.30 uur. We zijn snel naar het hostel gegaan, ingechekt. We hadden dit keer een soort van klein vakantiehuisje als verblijf. We delen de kamer met nog 4 meiden. Snel opgefrist en om 14.30 uur stonden we klaar. We werden door 2 personen opgehaald richting het park waar de dieren zitten. We moesten met zijn allen in een grote groep gaan zitten. Eerst kregen we een aantal vogels te zien, waaronder een kaketoe. We mochten 1 van de vogels op onze arm houden, een zaad tussen onze lippen doen en de vogel dit laten pakken. Na het vogel gebeuren was het eindelijk de tijd voor de koala. Iedereen mocht om de beurt de koala vast houden, als een baby. Heel schattig, hij was zo lekker zacht. Ondertussen werden er allerlei foto's gemaakt. Na het 'knuffelen' kregen we allerlei reptielen te zien. Wie wilde, mocht ze vast houden. Er zaten allerlei verschillende reptielachtigen, helaas weten we de naam niet meer. Jessler heeft er een aantal vastgehouden. Aukje is hier niet zo'n held in, en heeft ze maar gewoon geaaid. Ze voelen aan als leerachtige tassen. Ook kregen we nog een kleine krokodil in de handen, van 6 maanden oud.
En toen kwam...................... de grootste nachtmerrie van Aukje...... een dikke slang tevoorschijn. Aukje stond gelijk al achter de bankjes. Maar gelukkig was Jessler wel de grote held. Zij heeft deze super dikke, grote slang om de nek gehad!! Het voelde aan als een warme zachte sjaal. De slang ging de ronde, iedereen had hem al om de nek gehad. Toen heeft Aukje zich bedacht, om de slang dan toch maar even vast te houden. Niet om de nek, maar gewoon in de handen. Maar dit was al genoeg, de foto's zijn hilarisch! De slang mag blij zijn dat hij niet op de grond gedropt is...
Na dit hele gebeuren zijn we maar even bijgekomen op het strand. We hebben nog ergens wat gegeten en zijn 's avonds wat gaan drinken met een aantal mensen van de Loka groep.

Vrijdag 29 april
Vandaag de Kenn&Barbies day. We hadden afgesproken met Patrick, een Duitse jongen van onze Loka groep, om een barbie auto te huren. Je ziet op Magnetic Island allerlei kleine, roze barbie auto's. Dit leek ons natuurlijk ook wel wat. Voor 80 dollar had je de auto de gehele dag. We hebben de auto gehaald en zijn leuk over het eiland wezen touren. Natuurlijk met 'Im a Barbie girl' op de achtergrond. We hebben heel veel lol gehad! Zo nu en dan zijn we uitgestapt om van het mooie uitzicht te genieten. Helaas konden wij met deze auto niet overal komen, omdat we geen 4 weel drive hadden. Wij konden dus niet op het strand komen, maar hebben zo ook mooie dingen gezien.
Om 15.00 uur hadden we afgesproken met de groep om The Fort Walk te lopen. Dit was vlak bij ons hostel. We hebben een 2 uur wandeling gemaakt door een heel mooi gebied. De kans om hier koala's in het wild te zien was ook groot. We kwamen uit bij prachtige uitzichten. Je kon een heel stuk van het eiland en de zee zien. Ook stonden hier nog overblijfselen uit de 2e wereld oorlog, vandaar de Fort walk.
En op de terugreis hadden we geluk, we hebben 3 koala's in de bomen gezien! Bijna niet te zien. Maar mocht iemand een koala vinden, dan wordt er een pijl van stenen of hout op de grond gemaakt, in de richting van de boom waar de koala gezien is, zodat iedereen de koala kan zien.
Na de wandeling hebben we nog een fotoshoot met onze mooie auto's gehad! We zijn met de groep naar het strand gegaan. Hebben heerlijke fish&chips gegeten en van de mooie zonsondergang genoten.
Na het eten nog bij de bar gezeten. Hier kregen we nog bezoek van een Possum. In het Nederlands is dit een koeskoes. Het is een buideldier. Dit dier woonde hier blijkbaar en had nog een jongen op de rug.
We hebben nog een spel gespeeld met de groep en zijn niet te laat op bed gegaan.

Zaterdag 30 april
We hadden de wekker alweer vroeg staan. De auto moest om 7.30 uur terugzijn. Onze boot naar Townsville ging om 7.50 uur. We waren mooi op tijd. Vandaag zouden we verder met de trein naar Cairns. Officieel zou de trein om 9.00 uur komen, maar hier in Australie is het normaal dat deze minimaal een uur later komt. Om 10.00 uur konden we dan eindelijk in de trein. De rit duurde 7 uren. In Nederland zou dit in 3.5 uur kunnen. Ze gaan hier zo vreselijk langzaam. Maar we hebben een goeie rit gehad. We hebben ons wel vermaakt, wel wat geslapen.
Om 16.00 uur kwamen we dan aan in Cairns. Wel gek, dit is het einde van onze East Coast trip. We hebben vanaf Sydney meer dan 3000 km afgelegd, in 3.5 week.
We zijn richting ons hostel gelopen. Dit zag er al wel goed uit. Veel jongeren, veel activiteiten. Onze kamer was ook prima, een balkon en een kamer voor 6 personen. De temperatuur is hier weer heel anders dan de rest van de East Coast. Veel warmer en alles voelt zweterig aan.
We hebben onze spullen uitgestald. Heerlijk, want we verblijven nu 3-4 dagen op dezelfde plek. Even geen in en uitgepak.
Om 19.30 uur hadden we met de Loka groep afgesproken in een bar. Dit was onze laatste, officiele dag met de groep. We hebben met zijn allen gegeten en heel veel drankjes gedronken. Erg gezellige avond gehad! We zijn geindigd in ons hostel, waar nog een hele discotheek aan vast zit.

Zondag 1 mei
Vandaag eindelijk uitgeslapen, hier waren we ook wel aan toe. We hadden voor vandaag ook niet veel op de planning staan. We hebben ons klaargemaakt, wat gegeten en zijn naar Peter Pans gegaan. Dit is een bureau dat allerlei uitstapjes regelt. Er was een Nederlands meisje dat ons heeft geholpen. We hadden nog maar 2 volle dagen in Cairns en wisten niet precies wat we moesten doen. Zij heeft een 'planning' voor ons gemaakt. Maandag zouden we naar het Rainforest en dinsdag eindelijk skydiven :D
Na het regelen zijn we op het 'strand' gaan liggen van Cairns. Ze hebben hier een nagemaakt strand gemaakt, naast de zee met een zwembad. Je kunt hier niet in de zee zwemmen.
We hebben heerlijk in het gras gelegen. 's Avonds gekookt en nog even een aantal drankjes gedronken in de bar van het hostel. Hier waren nog wat Loka mensen. We wilden niet te laat, omdat we de volgende dag vroeg moesten.

Maandag 2 mei
Vanochtend om 8.00 uur stonden we klaar. We werden opgepikt door een bus. We moesten nog wel 4 uren rijden. Ondertussen hebben we een stop gehad, waar we een prachtig uitzicht hadden over Cairns. We hebben een hele mooie kronkelige weg afgelegd, naast de zee. Alles was prachtig groen. Na nog een uurtje rijden kwamen we aan bij een gebied van de aboriginals. We kregen uitleg van een echte aborigie. We mochten onszelf besmeuren met de natuurlijke verf die zij ook gebruiken. Er werd een brandje gemaakt met bladeren. De rook die er vanaf kwam, moesten we naar ons zelf toetrekken. Zo zouden we voor vandaag de hele dag beschermt zijn. Na dit ritueel moesten we in een bus stappen richting een park. We voelden gelijk dat het klimaat hier heel anders was. Alles was heel vochtig en iets koeler dan in Cairns. We kwamen nu bij een park, waar we in de rivier konden zwemmen. Ijs en de ijs koud!! We hebben ons hier niet aan gewaagd, maar van het mooie uitzicht genoten. Dit is een van de weinige rivieren waar je in mag zwemmen, omdat er in veel rivieren krokodillen zitten. Hier zitten ze niet, omdat er te veel stenen in het water liggen. Dit regenwoud is het oudste regenwoud van de wereld. Alles is zo mooi groen.
Na deze frisse duik zijn we weer in de bus gegaan. We zijn nu naar een rivier gereden waar krokodillen zitten. We zijn in een boot gegaan om de krokodillen te spotten. We hadden al snel geluk. Er zat een kleine krokodil op het 'strand'. Je kunt ze bijna niet zien. Alles is erg modderig en de krokodillen zijn zelf ook donker van kleur. Ook kregen we nog 2 grote vrouwtjes te zien. 1 daarvan had een aantal jongen. Die zaten heerlijk in de zon te genieten op een boomstam.
Na dit crocodile dundee avontuur zijn we weer met de bus verder gereden naar Cape Tribulation. Een paradijs. Veel mensen wonen hier of verblijven in 1 van de hostels. We kregen lunch op het strand, helaas werd ons eten verpest door een aantal smakkende Chinezen :P
Na onze lunch zijn we de bus weer ingestapt en zijn we naar een park gereden waar we heel mooi konden lopen. Onze gids liets ons een aantal gevaarlijke planten zien. We mochten niks aanraken. Ook leefden hier vleermuizen. Als ze vliegen zijn ze 3 meter breed. We hebben er 1 kunnen zien. Na deze wandeling zijn we naar een uitkijkpunt gereden; Walu Wugirriga. We hadden hier het prachtige uitzicht over zee en land. Overal zijn bananen en suikerplanten te zien. We hebben een erg mooie dag gehad. We moesten nu nog 2-3 uren terugrijden naar Cairns.
We hebben 's avonds nog even een drankje gedaan met de dames van Loka. 2 er van zouden de volgende dag vertrekken, dus moesten we even afscheid nemen.

Dinsdag 3 mei
Vandaag dan eindelijk de dag!! :D
We waren er helemaal klaar voor. Om 10.00 uur stond de bus voor ons klaar. We moesten nog naar Mission Beach rijden, dit zou nog zo'n 2 uren rijden zijn. Het weer was zoals gewoonlijk weer prachtig. Rond 12.30 kwamen we aan in Mission Beach, een heel schattig klein dorpje met een prachtig strand. We moesten alvast allerlei formulieren invullen voor onze jump. Mocht je dit lezen, dan wil je eigenlijk nooit meer springen. Maar we wilden het er toch op wagen :P.
Het ging nog goed met onze zenuwen. Om 14.45 uur moesten we verzamelen. We waren met 8 mensen. Iedereen werd geroepen door zijn eigen instructeur. We kregen allerlei uitleg en werden alvast klaargemaakt voor de sprong. We kregen een hele constructie aan. Daarna moesten we nog 45 minuten met de bus. Het ging nog steeds goed met de kriebels. Er stond een klein vliegtuigje op ons te wachten. De vlucht duurde nog ongeveer 15 minuten, we moesten op een hoogte komen van 4.2 km. Ondertussen werden we vastgemaakt aan de instructeur en kregen we nog de enige uitleg. De zenuwen werden nu al wel iets groter. Ons uitzicht was echt geweldig! De zee, het strand en allerlei eilanden. Aukje moest als 2e springen. Voor je het wist, was je al uit het vliegtuig. Veel tijd om er over na te denken had je niet. Jessler ging als 4e. De vrije val was heerlijk, het ging zo snel! Een super gevoel. Eerst een paar koprollen door de lucht maken.. en al snel ging de parachute open. Dit was een heel vreemd gevoel. We mochten de parachute zelf nog besturen. Wat een uitzicht, wat een super gevoel! Jessler heeft nog een aantal schildpadden in het water gezien. We moesten ons al snel klaarmaken voor de landing. Jessler had een goeie landing, en Aukje heeft een soort duik over het strand genomen.
Eenmaal op het strand stroomde de adrenaline ons overal. Wat een heerlijk gevoel! Helaas wel wat last van de oren.
En toen was het wachten op de foto's en video. We konden de video gelijk al bekijken.. Hilarisch! Maar wel blij dat we het bewijs hebben van deze geweldige sprong!! We zijn erg blij dat we het gedaan hebben.
Om 17.30 uur was iedereen klaar en zijn we weer richting Cairns gereden. Dit duurde nog 2 uren.
Niet te laat op bed. Nog even wat drinken met een oude Loka vriendin en dan klaarmaken voor morgen. Om 5.30 uur vertrek vanuit ons hostel naar het vliegveld. Om 8.00 uur is onze vlucht naar Alice Springs.

• 03 Mei 2016 - 14:21

Anneke(mem:

Wat wer in prachtige ferhalen! Wat meitsje jim skitterende dingen mei! Bin hiel benijd nei de sweefdûk diet Aukje op it strân makke hat

• 03 Mei 2016 - 14:24

Anneke(mem:

De beelden sjoche we letter wol

• 03 Mei 2016 - 18:07

Anna :

Haha wer geweldige verhalen frôlje!! Ik Bin ek hiel beneid nei it filmke, sa no en dan sjogge we ek al moaie foto's foarby kommen! Tot snel!

• 03 Mei 2016 - 19:52

Eeuwe (heit):

At jim nog mei meer fan die mooije verhalen komme, matte wie die kant ek mar ut

• 04 Mei 2016 - 22:16

Elske:

Wat een heerlijk avontuur beleven jullie! Zo leuk om te lezen!